L’ERAM és un centre transdisciplinar que connecta les disciplines artístiques amb metodologies de recerca basades en les arts i el disseny. Des d’aquesta visió, entenem la pràctica creativa com un motor per transformar la societat a través de valors com la diversitat, la sostenibilitat, la justícia i la cura. A l’ERAM, partim de la convicció que la recerca produeix coneixement acadèmic i que aquest es transfereix a la docència en una retroalimentació contínua, connectant les següents dimensions sobre el que entenem ha de ser la funció social d’una universitat: producció acadèmica, creació d'artefactes i experiències, transferència social i cultural, i innovació educativa. I perquè això sigui possible, és clau generar recerques participatives, artístiques i situades que explorem des dels laboratoris i les assignatures creatives, per tal que reverteixin en l’educació, desplegant-se, per exemple, en les pràctiques i els treballs finals de grau. L’escola compta amb dos grups de recerca que comparteixen aquesta visió i missió comuna, però ho fan des de dues àrees d’acció diferents:
- El grup de recerca propi Playful Living Lab, un grup de recerca que reuneix dissenyadors i investigadors en interaction design, human-computer interaction, user experience i design research. Des del lab s’investiga com, a través del disseny, es poden facilitar experiències lúdiques i socials en diversos entorns com pràctiques alimentàries, experiències a l’espai urbà o l’aprenentatge, etc. El grup se centra en 5 eixos: playable spaces; playful human-food interaction; playful learning, wild technology i co-design methods. El grup està format pels docents Ferran Altarriba i Jordi Márquez.
- I el grup de recerca ERAMSCI que fins l’any 2022 comptava amb el codi GRAD0003, però que a partir del setembre del 2022 ha passat a ser un grup vinculat a la Universitat de Girona amb codi GRHCS113, gràcies a un conveni signat amb la UdG pel qual 5 membres del grup ERAMSCI són IVU (Investigadors Vinculats a la Universitat). Aquest conveni vincula els IVU a l'Institut de Recerca Educativa (IRE), però dóna autonomia als investigadors/es de l’ERAMSCi per seguir sent un grup de recerca de l‘ERAM. Entre aquests docents IVU figuren: Carolina Martínez, José Luís Corazón, Carlos Ruiz, Judit Vidiella i Melissa Lima Caminha. El grup s’interessa per una investigació basada en mètodes creatius duta a terme en diversos entorns com ara contextos educatius (formals, no formals i informals), centres culturals, pràctiques comunitàries, espais públics, etc. per tal de contribuir al debat sobre quin hauria de ser el rol de la pràctica artística i les seves formes de compromís a la societat, l'educació, el treball, el planeta i la vida en general. L'objectiu del grup és desenvolupar i consolidar, entre altres, eines pedagògiques lligades al pensament i l’experiència encarnada que es genera en els processos creatius, i explorar la recerca artística aplicada en altres àmbits de coneixement per abordar qüestions com: subjectivitats contemporànies, noves tecnologies i pràctiques de corporització; ecologies posthumanes i exploracions sensorials i materials; processos de participació i intervenció a través de l'art en espais públics de la ciutat; memòria cultural i fabulacions afectives i performatives de l'arxiu. Aquest grup compta també amb una Unitat de recerca en Innovació Docent anomenada Per/forma, que té per objectiu crear un espai de col·laboració docent per a compartir recursos i mètodes creatius que puguin afavorir processos transdisciplinaris d’ensenyament i aprenentatge, emmarcats per la Investigació Educativa Basada en les Arts (IEBA), especialment les arts escèniques i performàtiques.
WEB DE RECERCA