Carolina Martínez

Carolina Martínez López

Doctora en Belles Arts (UCLM), DEA en "Noves Pràctiques Culturals i Artístiques" (UCLM), Llicenciada en Humanitats (UCLM) i Diplomada en Interpretació Escènica (Centre de Formació i Investigació Teatral La Casona, Barcelona). També posseeix el Certificat d'Aptitud Pedagògica. Durant la carrera (a més de començar a exercir de comissaria cultural i a realitzar obra escènica pròpia) es va formar amb arts escèniques a l'estranger gràcies a tres beques, a l'Institut for Dramaturgi (Universitat d'Aarhus, Dinamarca), l'Escola de Teatre de Tandil (Universitat del Centre de la Província de Buenos Aires) i la Grauaçâo en Artes Cênicas (Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil). Va impartir classes i seminaris en les dues darreres. A més es va formar a Espanya amb creadors escènics com Juan Loriente (La Carnicería Teatro), Óscar Gómez (L'Alakran), i coreografes com Olga Mesa i Mónica Valenciano.

En l'àmbit investigador, ha participat com a investigadora contractada i col·laboradora en diferents projectes nacionals en les àrees d'arts escèniques i cinematografia. En l'actualitat és investigadora col·laboradora del projecte nacional "Mundos virtuales en el cine de los origenes: dispositivos, estética i públicos"-connectat amb la Universitat de Chicago i París 3 Sorbonne Nouvelle-, i de l'europeu "Pleasurescapes. Port Cities' Transational Forces of Integration". És editora i traductora de El Universo Dereniano. Textos fundamentales de la cineasta Maya Deren (UCLM y ARTEA 2015 y 2020), i té diferents publicacions indexades sobre cinema documental, teatre documental, videodansa i educació artística, essent aquestes quatre les seves línies d'investigació.

Carolina Martínez López

Recerca

Cinema
Recerca
Formació
+-

Doctora en Belles Arts (UCLM), DEA en "Noves Pràctiques Culturals i Artístiques" (UCLM), Llicenciada en Humanitats (UCLM) i Diplomada en Interpretació Escènica (Centre de Formació i Investigació Teatral La Casona, Barcelona). També posseeix el Certificat d'Aptitud Pedagògica. Durant la carrera (a més de començar a exercir de comissaria cultural i a realitzar obra escènica pròpia) es va formar amb arts escèniques a l'estranger gràcies a tres beques, a l'Institut for Dramaturgi (Universitat d'Aarhus, Dinamarca), l'Escola de Teatre de Tandil (Universitat del Centre de la Província de Buenos Aires) i la Grauaçâo en Artes Cênicas (Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil). Va impartir classes i seminaris en les dues darreres. A més es va formar a Espanya amb creadors escènics com Juan Loriente (La Carnicería Teatro), Óscar Gómez (L'Alakran), i coreografes com Olga Mesa i Mónica Valenciano.

En l'àmbit investigador, ha participat com a investigadora contractada i col·laboradora en diferents projectes nacionals en les àrees d'arts escèniques i cinematografia. En l'actualitat és investigadora col·laboradora del projecte nacional "Mundos virtuales en el cine de los origenes: dispositivos, estética i públicos"-connectat amb la Universitat de Chicago i París 3 Sorbonne Nouvelle-, i de l'europeu "Pleasurescapes. Port Cities' Transational Forces of Integration". És editora i traductora de El Universo Dereniano. Textos fundamentales de la cineasta Maya Deren (UCLM y ARTEA 2015 y 2020), i té diferents publicacions indexades sobre cinema documental, teatre documental, videodansa i educació artística, essent aquestes quatre les seves línies d'investigació.

Trajectòria professional
+-

Pel que fa a la seva experiència docent, des del 2015 és Professora Titular del Grau en Arts Escèniques de l'Escola Universitària ERAM (Universitat de Girona), i amb anterioritat va ser professora Associada a la Universitat de Castilla-La Mancha (Facultat de Belles Arts i Facultat de Ciències de l'Educació, Cuenca).

En l'àmbit de gestió acadèmica, ha estat Responsable de l'Àrea Internacional i Coordinadora Acadèmica del Grau en Arts Escèniques de l'Escola ERAM (UdG), va ser Coordinadora de l'Aula de Dansa de la Universidad de Alcalá del 2008 al 2010, Secretaria en els Cursos d'Estiu de El Escorial de la Universidad Complutense de Madrid (2012 i 2014).

Laboralment, a part de la seva carrera docent i investigadora, va treballar professionalment com actriu de teatre fins al 2008, en espectacles com La Nona (Dir. Carlos Vides, 2004/2005. Nominat a Mejor Espectáculo Revelación als Premios Max) o Metro (Dir. Imma Sancho, 2005/2006).

Posteriorment començaria a treballar com a gestora cultural, teatral i cinematogràfica,  com a Cap de Producció del Festival Internacional de Cine Mujeres en Dirección (2007 a 2009), Coordinadora de la Semana Internacional de Cine de Valladolid (SEMINCI) (2010 a 2015) i de la Semana de Cine Español de Cuenca (2016 i 2017).

En l'actualitat forma part dels diversos comitès de selecció cinematogràfics i científics. És acadèmica de l'Acadèmia de les Arts Escèniques d'Espanya i participa com autora en els tres volums de la Història de la Dansa Contemporània a Espanya, que està essent coordinada per la dita entitat.

És cofundadora -juntament amb la dissenyadora i il.lustradora Cristina Vergara- del projecte literari i artístic salvoconducto books, amb el qual han publicat en 2020 el poemari experimental escribir y respirar.

 

 

 

RECERCA
+-
  • 2021 - The Hidden Virtual Choreography in Marie Menken’s Lights Congrés ,
  • 2021 - Historia de la danza contemporánea en España (vol. III): De la crisis económica de 2008 a la crisis sanitaria de 2020 (p.202-213) 978-84-121522-5-8 Capítol Llibre ,
  • 2020 - (2ª Ed. aumentada y corregida). El Universo dereniano. Textos fundamentales de la cineasta Maya Deren 978-84-9044-415-3 Llibre ,
  • 2020 - The militant documentary films of Helena Lumbreras as dissent and protest public relations, en WOMEN IN PR HISTORY (p.62-79) 978-1-0-367-47659-5 Capítol Llibre Guardia, Isadora; Martínez, Carolina; Xifra, Jordi
  • 2020 - Historia de la danza contemporánea en España (Vol. II): De las celebraciones de 1992 a la crisis de 2008 (p.266-288) 978-84-949059-9-5 Capítol Llibre ,
  • 2019 - Una experiencia encarnada de investigación escénica en estudios teatrales universitarios (p.116-132) ISSN: 1695 - 8403. e-ISSN: 2254-7592 Article Revista ,
  • 2019 - Expériences théâtrales autour de la diaspora syrienne : le projet The Caravan. The World Is Listening Congrés ,
  • 2019 - Historia de la danza contemporánea en España (Vol. I): De los últimos años de la dictadura hasta 1992 978-84-949059-1-9 Capítol Llibre ,
  • 2019 - Virtualités possibles dans la relation cinéma-danse: une passerelle entre les premières danses filmées par Peter Elfelt et les propositions multidimensionnelles de la chorégraphe Olga Mesa Congrés Martínez, Carolina
  • 2018 - Entrevista a Celia Pym. Reconstruir la historia de los cuerpos mediante el zurcido de sus huellas 2172-5934 Article Revista ,
  • 2018 - La multiplicación de la identidad en Mulholland Drive de David Lynch y en la trilogía de la autorrepresentación de Maya Deren (p.344-365) 1852-9550 Article Revista ,
  • 2017 - La escena como posible mediadora y propulsora de nuevas políticas en el contexto de la diáspora del pueblo sirio (p.33-52) 1989-8452 (electrónico) y 1889-979X (impreso) Article Revista Martínez, Carolina
  • 2017 - El diálogo de lo escénico con la tragedia de la diáspora siria. El teatro como posible generador de nuevas políticas de localización Congrés Martínez, Carolina
  • 2016 - Helena Lumbreras and PR Film Discourse: Film Activism in the end of Franco Regime Congrés Guardia Calvo, Isadora; Martínez López, Carolina; Xifra Triadu, Jordi
  • 2016 - Explorando la prehistoria de la videodanza a través de A Study in Choreography for Camera, de Maya Deren, y Dance in the Sun, de Shirley Clarke Congrés Martínez, Carolina
  • 2016 - Transitando el metraje haitiano de Maya Deren y los amos locos de Jean Rouch (p.119-130) 1885-3730 (edició impresa), 2340-6992 (edició digital) Article Revista ,
  • 2016 - El teatro documental. Una herramienta para devolver a la ciudadanía su imaginario y su memoria Congrés Martínez, Carolina y Guardia, Isadora
  • 2015 - El universo dereniano. Textos fundamentales de la cineasta Maya Deren (p.0) 978-84-941278-0-9 Llibre ,
  • 2015 - Girando el cubo de Rubik, eligiendo la solución al rompecabezas (p.0) Capítol Llibre ,
  • 2014 - Haikus: La danza de Mónica Valenciano y el cine de Maya Deren (p.0) 1669-6301 Article Revista ,
  • 2011 - Danzas superpuestas. Chantal Akerman y Maya Deren en torno a Toute une Nuit 1669-6301 Article Revista ,
  • 2009 - Contre l’usure des gestes et du regard (p.260-271) 1135-9137 Article Revista Julie Perrin
  • 2009 - De Keersmaeker; l’émotion de la structure (p.97-106) 1135-9137 Traducció Philippe Guisgand
  • 2008 - Accords filmés (p.105-114) 1135-9137 Article Revista Florent Delval
  • 2008 - La choréographe à la camera (p.49-60) 1135-9137 Traducció Julie Perrin
  • 2008 - La danza en el cine de Maya Deren, danza entre lo visible y lo invisible (p.193-207) 1135-9137 Article Revista ,
  • 2007 - Entrevista a Jesusa Rodríguez Article Revista ,
  • 2007 - In-presentable 2007- Intersecciones y Mapas Article Revista ,
whatsapp