- Degree in Audiovisuals Comunication and Multimedia
- Grau Arts Escèniques - Interpretació
- Grau en Comunicació Audiovisual i Multimèdia
- Grau en Moda
- Aesthetics and Art Theory (Degree in Audiovisuals Comunication and Multimedia)
- Arts del circ (Grau Arts Escèniques - Interpretació)
- Estètica i teoria de l'art (Grau en Comunicació Audiovisual i Multimèdia)
- Estètica i teoria de l'art (Grau en Moda)
- Literatura dramàtica II (Grau Arts Escèniques - Interpretació)
- Literatura dramàtica II: De l'Edat Moderna als nostres dies (Grau Arts Escèniques - Interpretació)
- Pràctiques (Grau Arts Escèniques - Interpretació)
Experiència com a docent-investigadora:
Docent i coordinadora a l'Escola Universitària ERAM (UdG) des de 2017. Professora col·laboradora en el Màster Oficial de Gestió Cultural de la UOC-UdG des de 2018. Professora col·laboradora en el Màster Oficial Interuniversitari en Arts i Educació de la Universitat de Barcelona, Universitat de Girona i Universidadd i Granada, el 2018 i 2019. Docència en el MA in Contested Bodies i en el BA in Sociology of Gender, a la School of Sociology and Social Policy, University of Leeds, durant el període de recerca postdoctoral a 2019.
Membre del grup de recerca ERAMSCI des de 2017. Línies de recerca del grup: Innovació en pedagogies. La intertextualitat entre les noves tecnologies i les arts escèniques. Anàlisi i producció de continguts audiovisuals.
Membre del grup d'innovació docent (GID) Per/Forma – GID d'Investigació Educativa basada en les Arts. Grup integrat al grup de recerca ERAMSCI (ERAM – UdG).
Integrant del grup de treball del projecte europeu Pleasurescapes: Port Cities' Transnational Forces of Integration - HERA Joint Research Program "Public Spaces: Culture and Integration in Europe". European Union 's Horizon 2020.
Integrant dels grups de recerca Poèticas do Corpo (2005-2008) i Drama, dramatúrgia, cena: Questões contemporâneas (2006).
Experiència com a artista-investigadora:
Actriu i pallassa cofundadora dels grups de teatre Gira (2005-2007) i Mimo (2007-2009), al Brasil, que tenien com a línies d'investigació la mímica, el teatre físic i el clown. Amb els col·lectius Gira i Mimo participa com a co-creadora i performer en quatre espectacles: As Lavadeiras (2009), Varre-Varre (2008), Saquinho de Pipoca (2007) i O Pote de Amendoim Real (2006).
A Barcelona hi participa com a pallassa co-creadora en les obres Payasongs (2010), Xereca (2012) i A Feira (2013). A partir de 2012 participa en diversos congressos, festivals nacionals i internacionals amb el skecht Xereca, que posteriorment es transforma en l'espectacle Xoxo Clown Show, estrenat oficialment al gener de 2020 a la Sala Almazen a Barcelona.
Actualment, segueix investigant i produint Xoxo Clown com un post-sol show, inspirat per l'art i teoria feminista-queer-crip posthumanista. Investigació, performance, creació i producció: Melissa Caminha. Co-creació i direcció: Jango Edwards. Assistència de direcció: Cristi Garbo.
Membre de la International Society of Education Through Art (InSEA). Membre de l'Associació dels Professionals de Circ de Catalunya (APCC). Integrant de la Xarxa LINAP - Xarxa Llatinoamericana d'Investigació, Art i Pedagogia. Co-fundadora dels Cercles d'Accions Socials i Arts Aplicades (C.A.S.A).
Pallassa, art educadora, mare i investigadora en Arts Escèniques, Performance, Arts i Educació, Cultura Visual, Estudis de Gènere, Drets i Polítiques Culturals, Recerca Basada en les Arts.
Acreditada per la AQU com a Professora Lectora (2020). Acreditada per la ANECA com a Professora Contractada Doctora, Professora Ajudant Doctora i Professora d'Universitat Privada (2020).
Investigadora visitant a la School of Sociology and Social Policy, University of Leeds, als centres de recerca en gènere, raça i discapacitat - CIGS, CERS y CDS (2019).
Doctorat en Arts i Educació per la Universitat de Barcelona (2016). Màster en Arts Visuals i Educació per la Universitat de Barcelona (2011). Grau en Arts Escèniques pel Centre Federal de Educação Tecnològica do Ceará, Brasil (2006). Grau en Dret per la Universidade de Fortaleza, Brasil (2001).
Diploma de Mímica i Teatre Físic per l'Estudi Luis Louis, Brasil (2007) i una formació en Cinema pel Curs d'Extensió Universitària a la Casa Amarela Eusélio Oliveira, de la Universidade Federal do Ceará (2005).
En su trajectòria també va tenir a més a més una rica formació complementar amb artistes, performers i pallassxs com: Grupo LUME (Brasil), Théâtre du Soleil (Francia), Felícia de Castro (Brasil), Ana Luísa Cardoso (Brasil), Laura Herts (EUA-Francia), Nola Rae (Inglaterra), Chacovachi (Argentina), Virgínia Imaz (País Basco), Philippe Gaulier (Francia), Jango Edwards (EUA-Cataluña), entre d'altres.
2023. Beca ERASMUS Staff Mobility for Training - ERASMUS+ KA131STT programme
2023 - Centro de Estudos Teatrais / Faculdade de Letras / Universidade de Lisboa (CET-FLUL), Portugal.
2022. Beca de recerca artística Nexes Ciutat – La Escocesa / Idensitat, amb el projecte "CASA – Teixint vincles, memòries i afectes des del cine comunitari" - Barcelona.
2022. Beca de recerca - Festival Internacional de Mulheres Palhaças & Universidade de Lisboa (Centro de Estudios Teatrales – FLULL y CET) - Portugal
2006. Premi i honor al mèrit per la investigació "El Riure del Pallasso: Sentit Polític en la Poètica de Bertolt Brecht".
2011. Premi Carequinha FUNARTE / Petrobras de Suport al Circ al Brasil, per realitzar el treball de camp de la recerca doctoral "Pallasses: Històries, Cossos i Formes de Representar la Comicitat des d'una Perspectiva de Gènere", la qual proposa genealogies plurals de pallasses, a partir d'un abordatge feminista-queer-crip interseccional.
2014. Premi Carequinha FUNARTE / Petrobras de Suport al Circ al Brasil, aquest cop per renovar el sketch Xereca.
Línies de recerca artística: Mimo, clown, teatre físic i performance. Línies de recerca teòrica: Arts i Educació, Art Teràpia, Estudis de Gènere, Cultura Visual, Drets i Polítiques Culturals, Investigació Qualitativa i Post-Qualitativa (Especialment Investigació Basada a les Arts i Investigació Educativa Basada a les Arts).
- Caminha, M. L. 2024 Cheia de Graça! Jornada criativa-curativa enraizada na comunidade de bruxas-palhaças. Ensaio para uma coleção mágica de poemas. Festival Internacional de Mulheres Palhaças TEM GRAÇA 2022 Festival Internacional de Mulheres Palhaças TEM GRAÇA 2022
- Caminha, M. L. 2023 The wonders of wandering through magical comic territories: Towards a feminist-queer-crip laughter. Springer International Publishing Walking as critical inquiry. Studies in Arts-Based Educational Research (p.v. 7, p. 209-231) 978-3-031-29991-9
- Caminha, M. L. 2023 Cuerpos maternales y feminismos: Desdibujando fronteras. Neret Edicions – Art Social Monogràfic FAACCC. Primer festival de les arts comunitàries de Catalunya. (p.p. 68-71) ISSN: 2462-3369
- Caminha, M. L. 2021 Jennifer Miller, palhaça com barba: Clown_tactos en prol de uma palhaçaria feminista-queer. UFSM (Universidade Federal de Santa Maria) Palhaças na Universidade: Pesquisas sobre a palhaçaria feita por mulheres e as práticas feministas em âmbitos acadêmicos, artísticos e sociais. (p.235-253) 978-65-5716-039-8 Capítol Llibre
- Caminha, M. L. 2020 Hacia una risa posthumana y decolonial: Construyendo una risistencia feminista monstruosa en la payasaria Universidad de Murcia Arte y Políticas de Identidad, 22 (p.143-169) ISSN electrónico: 1989-8452. ISSN impreso: 1889-979X Article Revista
- Caminha, Melissa Lima. 2019 Old Dick Donald and Drag King Delicious Melicious: embodied inquiry through an arts-based research on woman clown transvestism. Congrés
- Caminha, Melissa Lima. 2019 La payasa monstruo: nuevas figuraciones y clown_tactos para deshacer lo humano en la comicidad Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Telon de Fondo, Revista de Teoría y Crítica Teatral (p.1-17) ISSN: 1669-6301 Article Revista
- Melissa Lima Caminha; Judit Vidiella Pagès 2019 Payasas y Xoxo Clown Show: marcos teóricos, metodológicos y epistemológicos de una investigación social y artística. Artnodes nº 23 - Arqueología de los Medios II / Humanidades Digitales II (p.96-103) ISSN: 1695-5951 Article Revista
- Lima Caminha, Melissa; Vidiella Pagès, Judit 2017 Payasas Mujeres y Mujeres Payaso: el travestismo en la payasaría. Visualidades, v. 15, 143-170 (p.143-170) ISSN: 2317-6784 Article Revista
- 2016 La Payasa Monstruo Red Inche (Coord.) Socializar Conocimientos, nº 3: América Latina en Diálogo: Oportunidades para Hoy y Mañana (p.51-72) 978-84-617-5979-8 Capítol Llibre
- 2014 Payasas Institut Universitari d’Estudis Feministes i de Gènere “Purificación Escribano”/ Universitat Jaume I de Castelló Dossiers Feministes, nº 19: Arte, Educación y Género (p.75-93) 1139-1219 Article Revista
- 2013 The Cunt Clown Show and TransClowning: Performative Impulses Inspired by Dissident Practices Congrés
- 2013 Female Clowns: A Search for a Theoretical, Artistic and Social Cartography of Women as Comic Subjects APEC - Associação de Pesquisadores e Estudantes Brasileiros na Catalunha Desafios Contemporáneos: Ciência, Cultura e Tecnologia em Tempos de Crise (p.912-927) 10-84-695-8012-4 Capítol Llibre
- 2012 The Place of Theater Ensembles in the Pedagogy of Theater in Brazil Congrés
- 2012 Female Clowns: The Place of Women in the Clown World Congrés
- Melissa Lima Caminha; Gyl Giffony Araújo Moura 2012 A Cultura do Teatro de Grupo e o Movimento Todo Teatro é Político, de Fortaleza, Ceará FUNARTE (Fundación Nacional de las Artes / Brasil) Políticas para as Artes: Prática e Reflexão (p.182-199) 978-85-7507-150-2 Capítol Llibre
- Melissa Lima Caminha; Gyl Giffony Araújo Moura 2011 Los Grupos de Teatro en Ceará: Aportaciones al Desarrollo Comunitario y Fomento del Teatro Local APEC - Associação de Pesquisadores e Estudantes Brasileiros na Catalunha XVI Seminario APEC (p.577-591) 978-84-614-9157-5 Capítol Llibre