
Disseny d’Interacció: el cor creatiu de la innovació tecnològica
El disseny d’interacció és la disciplina que dona forma a com experimentem els sistemes digitals —des de les aplicacions que fem servir cada dia fins als objectes intel·ligents de casa nostra, les instal·lacions culturals immersives, els videojocs, les plataformes d’aprenentatge o les eines emergents basades en IA. Si la informàtica construeix els motors, el disseny d’interacció n’articula el viatge: les emocions, la claredat, la jugabilitat i el sentit que fan que la tecnologia se senti natural i realment valuosa.
La importància d’aquesta disciplina mai havia estat tan gran. Va acompanyat del paper creixent de la tecnologia en la vida humana —i, en conseqüència, del creixement de la indústria tecnològica. En l’àmbit mundial, la demanda de dissenyadors d’UX i d’interacció continua augmentant (amb un creixement d’entre el 8% i el 10% només als EUA, molt per sobre de la mitjana), i l’economia digital a Catalunya ha crescut gairebé un 15% en un sol any, ocupant ja més de 180.000 professionals. Les empreses dels sectors tecnològic, cultural, de la mobilitat, els mitjans, la salut, l’educació i l’entreteniment cada vegada busquen més dissenyadors que entenguin alhora la tecnologia i l’experiència humana —professionals capaços d’abordar la innovació tecnològica des de mirades no tècniques com la creativitat, l’empatia o el pensament crític. Aquesta necessitat és especialment visible a Catalunya, un dels principals hubs tecnològics d’Europa i seu d’esdeveniments globals com el Mobile World Congress o la fira Integrated Systems Europe. Aquests ecosistemes requereixen no només enginyers, sinó també professionals creatius que aportin perspectives artístiques i humanístiques al disseny tecnològic.
Mirant cap al futur, el camp del disseny d’interacció no només guanya rellevància, sinó que també evoluciona ràpidament. Els dissenyadors d’interacció estan redefinint com la intel·ligència artificial s’integra en la vida quotidiana; com la realitat mixta i estesa transforma l’educació i la cultura; com els objectes tangibles i intel·ligents potencien l’aprenentatge i el joc; i com els sistemes digitals poden ser més ètics, inclusius i engrescadors. Com que la disciplina se situa a la cruïlla entre enginyeria, art, humanitats i ciències socials, ofereix oportunitats apassionants a estudiants que estimen la tecnologia, però que també valoren la creativitat, la narrativa, la cultura i el significat humà.
- Per què l’ERAM?
Una Escola Universitària d’Arts és el lloc perfecte per convertir-se en un motor creatiu dins l’ecosistema d’innovació tecnològica.
Aquesta visió interdisciplinària i imaginativa és al cor del Màster en Disseny d’Interacció de l’ERAM (Universitat de Girona). El programa combina estudis de disseny, tecnologia creativa, prototipat, mètodes d’UX i recerca avançada en un itinerari formatiu complet. L’alumnat aprèn a dissenyar interfícies i productes interactius, però també a innovar de manera ètica, pensar críticament i explorar noves formes d’interacció entre persones i tecnologia.
L’ERAM és una escola universitària única a l’Estat i a Catalunya —un hub d’arts innovadores on conviuen estudis de comunicació audiovisual, arts escèniques, moda i disciplines creatives emergents. És un espai on la pràctica creativa i l’exploració tecnològica es troben de forma natural. L’alumnat s’envolta de makers, performers, narradores visuals, dissenyadors i inventores, fet que converteix l’ERAM en un entorn excepcional per estudiar les dimensions creatives i humanístiques del Disseny d’Interacció.
- Un fort focus en la recerca, amb el suport d’un laboratori actiu internacionalment
Un dels punts forts definidors del màster és el seu potent itinerari de recerca, fonamentat en l’activitat investigadora del Playful Living Lab —el grup propi de recerca en disseny d’interacció de l’ERAM. El laboratori reuneix investigadores actives que publiquen anualment en conferències i revistes internacionals de primer nivell (en àrees com la Interacció Persona-Ordinador i la Recerca en Disseny), i que també produeixen obres interactives i prototips que es presenten en festivals d’arts digitals.
L’alumnat pot formar part d’aquest ecosistema de recerca tant a través d’activitats curriculars (assignatures de recerca en disseny, estudis de projecte, el treball final de màster) com d’oportunitats extracurriculars (residències al lab, tallers, col·laboracions, exhibicions i participació en congressos). Per a qui aspira a continuar en l’àmbit acadèmic, aquesta experiència és una base molt sòlida per aplicar a programes de doctorat competitius en institucions internacionals de primer nivell. Tot això passa a Girona, una ciutat coneguda per la seva creativitat, riquesa cultural i qualitat de vida —a només un curt trajecte en tren del vibrant ecosistema tecnològic de Barcelona.
Per a estudiants que busquen un futur on la tecnologia, la creativitat i l’impacte significatiu conflueixin (i on tant la indústria com la recerca siguin camins possibles), el Màster en Disseny d’Interacció de l’ERAM ofereix un punt de partida inspirador i realment únic.
Article de: Ferran Altarriba Bertran | Director del Màster en Disseny d’Interacció |